Jacek Ka. Jacek Ka.
659
BLOG

Salonowe poglądy, salonowe partie, salonowy sejm...

Jacek Ka. Jacek Ka. Polityka Obserwuj notkę 112
Uff - no w końcu udało mi się :]. Podchodziłem do tego kilka razy – brakowało czasu i jakiegoś samozaparcia wewnętrznego, żeby to skończyć. No ale w końcu zebrałem wszystko co się dało i jakoś poprzekręcałem, poporównywałem – no i poniżej zamieszczam...

Sprawa dotyczy oczywiście wyników testów poglądów politycznych, do których linki jakiś czas temu udostępniłem i wyniki których skrzętnie sobie odnotowywałem na tzw. mapie, czy tam mapach Salonu 24...

Testy.

Testy wypełniło 161 osób, z czego 103 userów niebieskich, 2 czerwonych i 56 tylko komentujących.

132 osób wypełniło obydwa testy, 25 tylko test Political Compass (w sumie 157 osób) i 4 osoby tylko test Moral Politics (w sumie 136 osób).

W Salonie24 zarejestrowanych użytkowników piszących posty i komentarze jest ok. 1500. Z tej grupy ok. 350 - 400 osób jest nieaktywnych, tzn nie napisało tu żadnego posta i komentarza.

Co do komentujących, to z informacji Igora Janke wynika, że jest ich wszystkich ok. 3000. Przy założeniu, że jest tu mniej więcej tyle samo osób nieaktywnych, co wśród niebieskich „pełnopiszących”, to zostaje ok. 2250 userów komentujących – aktywnych. Dodatkowo dochodzi jeszcze ok. 40 czerwonych – tu ok. 50% jest właściwie nieaktywnych...

W sumie w całym S24 jakąśtam aktywność wykazuje ok. 3400 osób.

161 osób z 3400 daje więc trochę poniżej 5% użytkowników, dokładnie 4,73% - myślę, że jest to grupa w miarę reprezentatywna.

Trójpodział.

Na podstawie wyników z pierwszego testu (Political Compass) podzieliłem użytkowników Salonu24 na 3 podstawowe grupy:

- Ludzi o poglądach lewicowych – 9,7%
- Ludzi z centrum – 48,4%
- Ludzi o poglądach prawicowych – 41,9%

Następnie poddałem te grupy głębszej obserwacji :] - oto wyniki:

I. Preferencje partyjne.

Kilka dni temu poprosiłem osoby, które wcześniej wypełniały testy o odpowiedź na jaką partię głosowaliby, gdyby wybory odbyły się w najbliższym czasie. Nie pokażę tu zestawienia statystycznego, ponieważ odpowiedziało mi tylko 57 takich osób. Udało mi się jednak uruchomić anonimową sondę, z tym samym pytaniem, która później powędrowała do SONDAŻOWNI (o wynikach tej sondy jednak później...).

Wykorzystałem jednak te 57 odpowiedzi do zakreślenia na mapach obszarów występowania wyborców poszczególnych partii. Można się temu przyjrzeć poniżej.

Jak to czytać? Na tych wykresach widać pewne tendencje – widać jak zazębiają się poszczególne zakresy elektoratu partii – generalnie LiD (czerwony kolor) ma dużą grupę odbiorców do zagospodarowania tylko dla siebie. Choć częściowo dzieli się nimi z PO i Zielonymi i też z PiS-em.

PO (kolor żółty) natomiast ma tylko „dla siebie” małą grupę ludzi o poglądach mocno liberalnych i lekko anarchistycznych – trochę odwrotnie niż w przypadku PiS, który zbiera „dla siebie” tych liberalnych gospodarczo ale bardziej ze skłonnością do autorytaryzmu.
Pomiędzy nimi natomiast „siedzi” sobie UPR, który „czyste” pole ma wśród ludzi o poglądach skrajnie liberalnych gospodarczo.

Pozostałe obszary - tam, gdzie poszczególne płaszczyzny nachodzą siebie, to pola ciągłych politycznych wojen o wyborcę – wojna w sumie każdej partii z każdą... Biorąc jednak pod uwagę to, że UPR praktycznie na polskiej scenie politycznej nic nie znaczy (choć w S24 oczywiście znaczy wiele ;-)), to nie ma co się dziwić obecnym relacjom pomiędzy PiS i PO. W dużej części, jeśli chodzi o poglądy, to wyborcę mają takiego samego – walka w tej części opiera się więc na emocjach a nie na różnicy poglądów...


Poniżej można zobaczyć jak poszczególne grupy wyborców prezentują się na mapie Moral Politics:

Wnioski podobne jak powyżej – jak macie inne, dodatkowe bądź odmienne, to zapraszam do dyskusji...

II. Aktywność.

W swoich obserwacjach wymienionych wcześniej grup starałem się uwzględnić wszelkie dostępne dla mnie informacje dotyczące użytkowników, którzy podali mi swoje wyniki. Jedną z takich informacji była ich aktywność w Salonie mierzona ilością postów i komentarzy. (Z tej obserwacji - wyłączyłem panów „czerwonych”)

I jak to wygląda? – wyszły dosyć ciekawe zależności. Okazało się, że mianowicie, że:

Jeśli wziąć pod uwagę użytkowników postujących i komentujących (W sumie 101 osób) , to

  • grupa Prawicowa i Centralna pisze mniej więcej tyle samo postów na osobę – odpowiednio 26 i 25 postów, natomiast grupa Lewicowa pisze tych postów średnio dużo mniej, bo 14.
  • jeśli jednak przyjrzeć się ilości komentarzy na osobę, to „największymi komentatorami” rzeczywistości są osoby z Centrum – średnio 415 na osobę, potem Lewicowcy – 343 kom./os. (ok. 83% wyniku Centrum), a na końcu Prawicowcy – 272 kom./os. (66% wyniku Centrum)
  • najciekawsza zależność, którą tu zaobserwowałem to wartość współczynnika postów do komentarzy, tzn. liczba która informuje o tym, ile komentarzy w każdej grupie przypada na jeden post. Tu jest ewidentna zależność – wartość ta rośnie od prawej do lewej i dla Prawicowców wynosi 10 sztuk, dla Centrowców – 17 sztuk a dla Lewicowców – 24 sztuki.


Z czego to może wynikać? – pewnie z wielu różnych rzeczy – może po prostu "lewicowcy" nie lubią pisać postów, może nie lubią wałkować wielokrotnie tych samych tematów, może nie chcą być ciągle obrażani i wyszydzani przez pewna grupę / grupy komentatorów S24, a może wolą swoje poglądy pokazywać w dyskusji, kontekstowo komentując jakieś zdarzenia lub problemy opisywane przez innych – pewnie każde z tych wytłumaczeń może być prawdziwe, ewentualnie coponiektóre lub może nawet żadne – tak to w życiu bywa...

III. Czas.

Kolejną informacją, którą otrzymałem przy podawaniu wyników testów był czas, w którym dany wynik, w formie komentarza, e-maila lub wiadomości GG został do mnie wysłany. Założyłem, że czas wysłania wyników był poprzedzony czasem, w którym testy wypełniano i tym samym można na tej podstawie wywnioskować conieco o obyczajach i pewnych zachowaniach osób testujących się... Wszystkich użytkowników podzieliłem sobie na 3 podstawowe grupy:

  1. W pracy – zakwalifikowałem tu tych, co napisali w godzinach pracy, czyli w dniach od poniedziałku do piątku w godzinach od 8 do 18
  2. Nocne marki – tu wpadły osoby, które napisały do mnie pomiędzy godziną 24 a 5 rano
  3. Wolny czas – wszystkie, pozostałe godziny i dni wolne od pracy.


Podział ten niesie za sobą wiele ewentualnych błędów, ale myślę, że w swoich podstawach ma sens... ;-) Ogólnie wyszło na to, że do grupy w pracy” zakwalifikowało się 37% (58 osób), do grupy „nocnych marków9% (14 osób) a go grupy „wolny czas”54% (83 osoby).
Jeśli zaś chodzi o powiązanie tego z podziałem na Prawicowość, Centrum i Lewicowość, to istotnych różnic nie stwierdziłem... widać to z resztą w tabeli poniżej:

IV. PARTYJNA SONDA

Jak już wcześniej napisałem – kilka dni temu udało mi się uruchomić anonimową sondę związaną z preferencjami wyborczymi ludzi z Salonu 24. Początkowo sonda leżała u mnie a potem ją przeniosłem. Wyniki przed przeniesieniem wyglądały tak:

Gdyby je na Sejm ekstrapolować, to PiS zebrałby ok. 32% głosów, PO 30%, UPR 21% a LiD 17%.

82 osoby, to jednak mało w odniesieniu do tych kilku tysięcy, które tu codziennie zaglądają - sondę więc, jak już napisałem przeniosłem do SONDAŻOWNI...

Tam jednak zadziało się kilka dziwnych rzeczy – przeczytać można tutaj – w sumie ciekawy materiał do dalszych refleksji nad działaniem niektórych partii i rozumieniem przez niektórych ludzi pewnych rzeczy... - wyniki uległy więc niestety zniekształceniu.

Przed tymi zdarzeniami wyglądały one tak:

Natomiast na chwilę obecną (a i tak po pewnych oczywistych korektach) wyglądają one tak:

Najbardziej wiarygodnie sytuację w Salonie24 przedstawiają według mnie wyniki z obrazka nr 2. Gdyby je przełożyć na procent mandatów sejmowych, to rozkład wyglądałby następująco:

PiS– 44% - 224 mandaty
PO – 27%, - 136 mandatów
UPR– 12% - 60 mandatów
LiD – 8% - 40 mandatów

Jeśli porównać te informacje z ostatnimi sondażami ogólnopolskimi* to widać w Salonie24 zdecydowaną nadreprezentację wyborców dwóch partii – PiS i UPR oraz niedoreprezentację pozostałych.

Na koniec zapraszam do posłuchania specjalnie do tego posta przygotowanych utworów...

*Linki do sondaży:
http://www.rzeczpospolita.pl/news.rol?newsId=3373
http://sondaz.wp.pl/?ticaid=13d96

PS - tych danych było dużo - mogłem więc gdzieś się rąbnąć - jeśli zauważycie jakiś błąd albo jakichś wyjasnień będzie Wam brakowało, to piszcie...

Jacek Ka.
O mnie Jacek Ka.

Mój e-mail: jacekkam@gmail.com

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka